Waarom zie ik geen resultaat?

Dit is misschien wel één van de meest gestelde vragen op gebied van afvallen. Je bent al een tijdje goed bezig en begint de motivatie te verliezen omdat je (nog) niet het resultaat ziet dat je voor ogen hebt. Waar ligt dit aan?

Het is een erg breed onderwerp om kort te behandelen, maar ik ga toch een poging wagen….

Zijn je doelen realistisch?
Als je 5 kg wilt afvallen om tot een gezond gewicht te komen is het niet realistisch om te verwachten dat je meteen een sixpack hebt. Het gevolg is dat je gedemotiveerd raakt omdat het niet ‘lukt’. Bepaal met welke tussenstappen je het einddoel kunt behalen. Dit motiveert veel meer!

Wat is je motivatie?
Je motivatie moet om meer gaan dan alleen een ‘platte buik’. Als je motivatie alleen daaruit voortkomt zul je het moeilijk volhouden een gaan jojoën. Focus je op gezond leven, waarbij je meer energie hebt en beter voor jezelf zorgt. De fysieke resultaten volgen, maar waarschijnlijk zullen de mentale resultaten van een gezonde levensstijl de grootste motivator zijn om zo door te gaan.

Educate yourself about nutrition

Eet je de juiste dingen?
Eet je écht gezond? Of eet je alleen minder calorieën? Lees je in op gebied van voeding. Leer wat gezond is en welke voedingsstoffen schadelijk zijn voor je lijf. Hier hoef je geen literatuurstudies voor te volgen. Er zijn genoeg bronnen die het simpel uitleggen. Als je weet waarom bepaalde voeding slecht is wil je het ook niet (of veel minder) eten. Wees eerlijk tegen jezelf, eet je stiekem toch steeds ‘een paar’ snoepjes of de restjes van anderen op? Honger jezelf niet uit, maar eet tot je genoeg hebt. Genoeg eten betekent niet tot je vol zit, iets wat wij westerlingen erg lastig vinden… daar komt ik nog wel een keer op terug.

Beweeg anders!
Push je jezelf ver genoeg met sporten? Of stop je zodra het zwaar wordt? Als je bijvoorbeeld drie keer per week 5 km hardloopt zul je merken dat dit steeds makkelijker wordt. Dit komt doordat je spieren zich aanpassen aan wat je van ze vraagt. Als je spieren eenmaal ingesteld zijn op een bepaalde manier van bewegen kost het ze minder energie, zo efficiënt werkt het lichaam! Door regelmatig andere of zwaardere oefeningen te doen stimuleer je je spieren weer om zich aan te passen. Wissel daarom meerdere vormen van beweging af, er is keuze genoeg. Je spieren zijn je motor, hoe meer je ze stimuleert hoe meer energie ze verbranden.

Focus je teveel op de weegschaal?
Als je fanatiek sport kan het lijken alsof er niets gebeurt met de weegschaal. Er wordt vaak gezegd dat spier meer weegt dan vet. Dat klopt helaas niet helemaal, maar het gewicht van je spierontwikkeling heeft wel invloed op je gewicht. Vooral vrouwen staren zich vaak blind op het cijfertje van de weegschaal, maar wat zegt dat cijfertje nu eigenlijk?

Bij vrouwen is het gewicht enorm afhankelijk van hormoonhuishouding, menstruatiecyclus, PDS klachten, vochtbalans en ga zo maar door. Je kunt op vrijdag zomaar 2 kg lichter wegen dan op maandag door deze factoren zonder dat je in kg vet bent afgevallen. Een uitspraak die ik ook erg grappig vind is: ” You are only one good crap away from your ideal weight”. Met andere woorden, ga even goed naar de wc en je zit op je streefgewicht. Zet die weegschaal lekker in een hoekje waar je h’m niet ziet! Maak foto’s van jezelf op het moment dat je start, meet je benen, buik en armen en herhaal dat 1 keer per maand. Je zult zien dat je daar veel meer uit opmaakt dan een cijfertje op de weegschaal.

Houdt vol!
Je lichaam probeert stabiel te blijven, een natuurlijk overlevingsmechanisme waar vooral vrouwen last van hebben bij het afvallen. Het klinkt niet sexy maar als je consistent je goede gewoonten volhoud ga je resultaat zien. Focus je niet alleen op je doel, maar geniet van meer energie, een mooiere huid, glanzend haar, rust in je hoofd en alle andere voordelen van een gezonde levensstijl. Als je je gezonde gewoontes volhoud komt het moment dat je door een grens heen ‘breekt’ en je je doelen behaald!

Nou, kort is niet gelukt helaas. Er valt nog heel veel meer te delen, maar dat volgt in de komende blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *