Ik heb altijd trek!

Dit is wat ik veel mensen hoor roepen. Onze trek lijkt wel onverzadigbaar.
Waarom hebben we altijd trek?

Onze hormonen zijn uit balans
Helaas zijn we zo gewend om te eten wanneer we eigenlijk (nog) geen trek hebben dat ons hongerhormoon (ghreline) nauwelijks invloed heeft op ons eetpatroon.
Vaak eten we uit gewoonte en niet omdat we ├ęcht trek hebben. Hoeveel mensen proberen uit alle macht ’s ochtends vroeg een ontbijt naar binnen te proppen, omdat het ‘hoort’.
Daarnaast eten we snel teveel en stoppen pas als we vol zitten of eten door tot we buikpijn hebben. Dit komt omdat we ongevoelig zijn geworden voor het verzadigingshormoon (leptine). Er komen dan geen duidelijke signalen meer door om te beginnen en stoppen met eten.

Is het een probleem dat mijn hormonen uit balans zijn?
Kort gezegd, Ja! Je hormonen sturen alle processen in je lijf aan. Als de aansturing verstoord is, raken ook de processen verstoord en kun je klachten krijgen (darmklachten, concentratieklachten, vermoeidheidsklachten etc.).

Slaaptekort verstoort je hormoonbalans

Een slechte nachtrust veroorzaakt kort gezegd een tekort aan glucose. Glucose is vorm van suiker en is essentieel voor je hersenfunctie, namelijk om goed na te kunnen denken en beslissingen te kunnen maken. Omdat je hersenfunctie zo belangrijk is vraagt je lichaam om snelle suikers omdat deze het snelste beschikbaar zijn. Vandaar dat je bij slaaptekort ontzettende trek krijgt in ongezond eten met veel suikers.

Slaap is van grote invloed op je hormoonbalans!

Snelle koolhydraten voorzien je hersenen van glucose, maar hierdoor stijgt ook je bloedsuikerspiegel en insulinelevels. Zolang deze twee factoren hoog zijn zal je lichaam geen vetreserves aanspreken voor energievoorziening. Bovendien is de piek in je bloedsuiker van korte duur en ervaar je snel weer een enorme trek.

Kies daarom ook na een slechte nachtrust voor langzame koolhydraten zoals groenten, havermout, quinoa en volkoren producten. Combineer dit met eiwitten en gezonde vetten zodat je niet heel de dag een vervelend hongergevoel ervaart.

Hoe herstel ik mijn hormoonbalans?
Om te zorgen dat je hongerhormoon (ghreline) en je verzadigingshormoon (leptine) weer op de juiste manier werken moet de hormoonbalans in je lijf hersteld worden.

  • Zorg voor voldoende slaap. Slaap is zoals je hierboven kunt lezen van grote invloed op je hormoonbalans.
  • Verminder stress. Stress verhoogt je Cortisol hormoon. Cortisol houdt je bloedsuikerspiegel hoog omdat je lijf in geval van stress energie achter de hand houdt voor je fight, fright or flight reactie. Als je constant stress ervaart wordt er teveel insuline aangemaakt en worden cellen hier ‘ongevoelig’ voor. Gevolg is dat je bloedsuikerspiegel hoog blijft en je lijf geen vetreserves aanspreekt, je hebt immers genoeg energievoorraad in je bloed. En daar krijg je zo’n vervelend zwembandje van op je buik…
  • Eet alleen wanneer je trek hebt. Het is geen probleem om een keer een maaltijd over te slaan. Vroeger hadden we ook niet constant eten tot onze beschikking. Minimaal 12 uur niet eten heeft heel veel voordelen voor je celvernieuwing en herstel van je maag-darmkanaal, daar later meer over.
  • Leer je verzadigingsgevoel herkennen. Er is verschil tussen echte trek en trek omdat je lijf gewend is om op dat tijdstip te eten. Als je 2 uur na je maaltijd weer erge trek hebt probeer dit dan op te rekken naar 3 uur en zo verder. Je zult merken dat het ‘hongergevoel’ wegtrekt, je had dus niet echt honger…
  • Bepaal wat een normaal portie eten is. Dit is onder andere afhankelijk van je lengte, leeftijd en bewegingspatroon. Dit is eenvoudig te berekenen met verschillende tools op internet. Je kunt dit ook door ons laten uitrekenen (zie Fitcheck).
  • Eet tot je genoeg hebt gehad. Eet niet door tot je vol zit. Als je dit volhoudt zul je merken dat je verzadigingshormoon weer invloed krijgt en verdwijnt dat gevoel van constant ‘trek’ hebben.

Hopelijk kun je met deze tips je hormoonbalans terug op de rit krijgen, succes!

Categorie├źnBlog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *