December, feesten en fit blijven

Het is weer zo ver, het is december, de feestmaand!
Al die feestjes betekenen veel eten, dus je gaat sowieso aankomen als je wilt genieten… toch?
Ik geef je graag tips hoe je deze maand kunt genieten, zonder je resultaten te verliezen!

Ik hoorde van de week dat de Amerikaanse bevolking gemiddeld 5 tot 10 kg aankomt tijdens de feestdagen. Nu beginnen zij natuurlijk al met Thanksgiving, dus ze hebben een kleine voorsprong 😉
Al hoewel… wij Nederlanders graaien al vanaf september in de kruidnootzakjes. Of heb jij je tot nu toe in kunnen houden?
In elk geval hoeft deze feestmaand niet te betekenen dat je alles moet laten staan om niet aan te komen.
Hier 4 tips om  te genieten én je resultaten te behouden:

1. Geniet!

Die had je niet verwacht hè? Ik meen het, geniet op de feestdagen zélf met volle teugen van de gezelligheid en al het lekkers.
Alleen de feestdagen zélf ja, want daar ligt de sleutel. Van een of twee dagen teveel en ongezond(er) eten wordt je niet dik. Van 4 weken teveel en ongezond eten wel.
Geniet op de feestdagen dus met volle teugen en probeer de overige dagen lekker te sporten en gezond te blijven eten. Natuurlijk kan er wel eens een handje kruidnoten of een wijntje extra in, maar niet elke dag!
De volgende dag ga je gewoon verder met je goede gezonde gewoontes.

2. Sla je ontbijt niet over!

Hè? maar je zegt altijd dat je pas moet eten als je trek hebt… Ja dat klopt, daar heb ik het nu niet over. Wat veel mensen (en ik zelf ook lange tijd) doen, is hun ontbijt overslaan als ze weten dat er die dag veel (ongezond) gegeten en gedronken gaat worden. Klinkt logisch, alleen het gevolg is dat je met een rammelende maag op een plek vol met eten aankomt. Daardoor prop je je sneller vol met alles wat beschikbaar is in plaats van te genieten van een aantal dingen die je écht lekker vindt!
Dus neem je gezonde voedzame ontbijtje zodat je nog steeds trek hebt in lekkere dingen maar niet overeet. Zo ligt je focus ook veel meer op de mensen waar je van houdt in plaats van al dat lekkere eten 😉

3. Eet alleen wat je écht lekker vindt…

Tijdens de familiebezoekjes krijg je vaak een breed scala aan etenswaren aangeboden.
Ik heb nieuws voor je… je hoeft NIET alles op te eten wat je aangeboden wordt.
Je bent géén hond die restjes op moet eten en ook geen prullenbak!
Je hebt vast voorkeur voor bepaald eten (zoet/zout). Geniet daarvan en laat de rest lekker staan.

4. Beweeg!

De meeste feestdagen starten pas in de middag.
Dat betekent dat je de hele ochtend hebt om én een beetje uit te slapen, even een half uurtje te sporten én gezellig (gezond) te ontbijten.
Als je vervolgens de hele middag op de bank en aan tafel hebt zitten eten, nodig je familie dan uit om even een korte wandeling te maken na het diner. Daarna kun je weer lekker op de bank ploffen en kerstfilms kijken 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *